Semua Dalam Satu

Kadang-kadang, teringat aku kisah aku dulu-dulu. Degil, keras kepala dan taknak mendengar kata. Sekarang, aku dah tinggalkan zaman sekolah dan jugak zaman belajar (tapi belajar balik). Masa berubah, dan akhirnya, setiap teguran aku dengar walaupun aku kadang-kadang totally tak setuju langsung!

Aku sedar, nasihat aku atau teguran kepada orang lain mungkin sedikit keras. Ya, aku tau semua tu. Aku bukannya manusia yang pandai menyulam kata-kata untuk beri teguran kepada orang lain. Biasanya, straight to the point.

Kes 1:
Biasanya kalau orang tu selalu melakukan kesilapan, dan aku sememangnya dah masak dengan kemungkinan dia akan melakukan lagi kesilapan (ataupun daripada pengalaman aku sendiri), biasanya aku akan menegur. Tapi, kalau teguran aku dibalas dengan reaksi yang lebih kurang, biasanya… Aku persetankan saja dan lantaklah nak jadi apa pun.

Kes 2:
Mengaku pernah buat kerja hebat-hebat. Kos ribu-ribu la apa la. Jadi apasal ko tak buat quotation harga ribu-ribu bila ko mula-mula nak buat kerja dulu? Ko cerita pasal buat kerja (maintenance) dalam cleanroom, tapi berapa kali ko buat kerja dalam cleanroom? Aku dulu KEJA DALAM CLEANROOM.
So, dengan kuasa veto yang ada sebab bos cuti….
Aku arahkan ko stop keja ko dan pergi balik. Esok ko pandai-pandailah sembang ngan bos aku macam mana ko nak drill dalam bilik equipment aku tu.

Kes 3:
Aku nak balik. Lantaklah apa pun!!

facebook comments:

3 Replies to “Semua Dalam Satu”

  1. eh mcm kenal je situasi ni, yela mus dia pon paham enviroment keje..kalau ikut skema mang dia salah..tp aku tgk bro tu pon rasa bersalah..

    api kalau dijawap ngan api mang x setel..maybe aku jenis lain..aku kalau nak tegor biar kata aku ni tajam..mendalam..biar tertusuk..tp aku bukan jenis sound direct..sinis2 sudah..

  2. ayat mesti makan dalam..huhuhu

  3. acecece:

    aku malas nak menjawab dengan bomba nanti, banyak kerja pulak nani. hahahaha

Leave a Reply

CommentLuv badge