Pasar Karat Ipoh – Loken Rules!

Memory lane Ipoh Ini pertama kali aku menjejakkan kaki ke pasar karat paling terkenal di Perak. Aku rasa, semua peminat barang lama dan terpakai mengatahui kewujudan Loken Ipoh. Ada yang panggil Lokin. Tak kisahlah mana-mana sat pun korang nak panggil asalkan ia bermaksud benda yang sama. Memandangkan selama ni aku ni macam katak di bawah tempurung, aku cuma tahu pasar karat kat Penang saja iaitu Ropewalk atau pelat tempatan panggil Roadwalk. Tak tahulah Loken ni apa maksudnya. Ada yang kata pasal nama jalan tu Jalan Loken. Ada yang kata pasal dulu ada supermarket nama Pasaraya Lok Ing. Apa-apa sajalah!   Continue reading



Dari Parapat Ke Berastagi

Pagi kedua di Parapat, usai bersarapan, Pak Daniel selaku supir kami membawa kami ke pekan Parapat untuk menaiki bot. Kami akan menuju ke Pulau Samosir.

Sebelum itu, oleh kerana malas memeningkan kepala, kami semua bersetuju untuk memberikan upah tambahan RP100,000 (RM27.70) seorang tak termasuk bayi kepada Pak Daniel sebagai upah ke tempat-tempat perlancongan lain. Upah itu termasuk duit parking, duit bot dan segala jenis “duit masuk” atau entrance fee di tempat-tempat yang kami sendiri tidak jangkakan. Sebagai contoh, harga feri nak ke Pulau Samosir ni adalah Rp5,000 seorang. Tapi oleh sebab kami dah bagi kat Daniel, dia dah kawtim habis semua bayaran tu.

 

Continue reading