Proton Preve Door Check Strap Replacement

Merata aku cari nama bendalah ni. Selama ni aku ingatkan benda ni ‘latch’ tapi bukan nama yang betul. Sembang-sembang dengan Drex Chan di Facebook, baru aku tau nama benda ni Door Check Strap.

Setelah 5 tahun, bahagian pintu pemandu kereta aku tu dah berbunyi teruk. Tiap kali buka pintu, bunyi macam nak luruh pintu disebabkan benda ni. Silap sendiri juga sebab tak jaga dengan letakkan gris atau minyak. Aku syak, benda ni karat sebab terkena air waktu aku basuh kereta.

Tanya dekat kedai, lebih kurang RM70-80 harga barang sekali pasang. Tapi dengan keadaan kewangan aku yang tak beberapa mengizinkan, aku kena cari cara jugak macam mana nak jimat sikit.

Tak lain dan tak bukan, buat sendiri!

Memandangkan belum ada tutorial, aku buat la. Semoga semua mendapat manfaat. Kereta lain pun lebih kurang saja ni, cuma harga parts saja berbeza.

Continue reading



Ikea Expedit

Expedit merupakan salah satu barangan yang menjadi kegilaan para pengumpul barangan (lelaki)  berbanding suri rumah wanita.  Ia boleh dikatakan menjadi satu barangan wajib untuk pengumpul dan peminat vinyl LP. 

Oleh kerana saiz storan yang amat bersesuaian dengan vinyl 12″, secara automatik aku pun menyimpan keinginan untuk memiliki sebuah unit. Antara yang menjadi buruan adalah saiz kabinet 2×2 dan 2×4. Untuk pengumpul tegar biasanya saiz 4×4 akan menjadi pilihan. 

Beberapa tahun lepas,  menjadi kekecohan apabila sejak sekian lama dipasarkan,  IKEA mengambil langkah menamatkan penjualan Expedit dan digantikan dengan KALLAX. Konsepnya sama cuma saiz bingkai luaran Kallax nipis sedikit berbanding Expedit. Ikea memberikan alasan bahawa mereka sedang berusaha ke arah yang lebih hijau,  jadi pengurangan saiz antara 1 inci Expedit kepada Kallax dapat mengurangkan kesan kepada alam sekitar dengan mengurangkan kos bahan mentah iaitu kayu. 

Beberapa tahun lepas,  sempat la aku singgah ke IKEA dan niat memang nak beli Kallax 2×4 untuk rumah baru nanti. Untung sabut timbul agaknya,  ada longgokan jualan penghabisan stok Expedit bertimbun depan lorong juruwang Ikea. Kalau tak silap,  harga Kallax waktu tu RM200+,  Expedit penghabisan stok waktu tu harganya dalam RM160-180 (tak ingat). Macam orang mengantuk disorongkan bantal,  aku ambil Expedit dan sumbat masuk dalam Exora biras/kak ipar dan bawak balik ke Penang. Rezeki! 

Perancangan nak pakai di rumah baru tak kesampaian setelah dua tahun rasanya. Rumah mak mertua diserang anai-anai dan aku sendiri banyak buang almari yang rosak. Kekurangan almari membuatkan aku terpaksa guna dahulu Expedit yang dibeli dahulu dan simpan baju-baju yang tak beralmari. 

Puas hati jugak rupanya pakai Expedit ni. System audio cap ayam terus rasa ala-ala hi-fi. Hahahahahaha! 

P/S: Lama kan aku tak update?