Murtad – Jangan Pandang Sebelah Mata

Untuk manusia-manusia bebal, terutamanya macam aku, buku karya Ann Wan Seng (penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Negeri Selangor 1430H/2009, Anugerah Saudara Muslim Cemerlang Kebangsaan 2008) ini, amat membuka mata dan minda aku.

Seumur hidup aku, tak pernah aku beli buku-buku ‘berat’ macam ni. Terutamanya melibatkan Agama Islam. Tapi kunjungan aku ke Kompleks Kailan, secara tak sengaja, menarik minat aku apabila terpandang poster tentang buku ini. Buku ini dilancarkan oleh Mufti Perak, Dato Seri Haji Harussani bin Haji Zakaria.

Setakat ini, aku cuma mampu membaca 1/4 kandungan buku yang kaya dengan statistik dan fakta (yang aku benci tentang matematik) tentang kes murtad di Malaysia.

Nama Ann Wan Seng amat asing pada aku, tapi memandangkan beliau adalah mualaf, aku beli jugak buku ni. Setakat ni, dua tokoh mualaf yang aku kagumi ialah Saudara Ridhuan Tee (dulu aktif di Forum Perdana Ehwal Islam, sekarang adalah kolumnis di Utusan Malaysia) dan Ustaz Ravi yang mengajar Tilawah Interaktif (kat TV) tu. Betapa besarnya hidayah yang mereka terima hinggakan Melayu yang dilahirkan Islam pun takde ilmu macam mereka.

Buku ni juga telah mengulas kes-kes murtad yang berlaku di Malaysia dan seterusnya mensahihkan beberapa email yang selalu aku terima tentang kes murtad. Isu Lina Joy juga telah dikupas dari segi kelemahan undang-undang kita yang masih bertindan antara Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah.

Melalui buku ini juga, dapat aku ketahui, betapa kita masyarakat Melayu yang selalu perasan bagus (maafla, ni pendapat aku) yang selalu menyisihkan saudara-saudara baru sehingga mendorong mereka untuk murtad. Kelemahan Orang Melayu Islam turut ditempelak, terutamanya pihak NGO dan JAKIM yang lebih berminat berdebat tentang pendedahan Dato Harussani tentang lebih 100 ribu orang Melayu yang murtad, daripada mencari penyelesaian. Ironik kan? Ditegur oleh seorang mualaf.

Komen aku:
Dapatkan buku ni. Menarik, dan sesuai dibuat rujukan tentang kes murtad.

facebook comments:

3 thoughts on “Murtad – Jangan Pandang Sebelah Mata

  1. kelmarin bertemu dgn beliau di persada johor…masa di expo halal..dia ada bg talk pasal rahsia bisnes orang cina…pada usahawan islam..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge